آرماتوربندی شمع بتنی (سبدبافی) چیست؟

روان كننده، فوق روان كننده، الياف فورتا، الياف ماكروسنتتيك و...

آرماتوربندی شمع بتنی (سبدبافی) چیست؟

۴ بازديد
آرماتوربندی شمع بتنی (سبدبافی) یکی از گام های اساسی در اجرای شمع بتنی در جا یا در جا ریز است. شمع در جا یا درجا ریز از خانواده شمع های بتنی است. مزایای منحصر بفرد آن به گسترش کاربرد آن در ساخت و ساز کمک کرده است. از مزایای آن میتوان به نبود محدودیت در قطر شمع، توانایی توسعه مقطع شمع در بخش انتهایی و بالا بردن توان باربری آن، هزینه تمام شده کمتر در مقایسه با گونه پیش ساخته آن، سر و صدای کمتر فرآیند شمع کوبی در محیط های شهری و امکان بررسی های خاک شناسانه در هنگام گود برداری و حفاری اشاره داشت.
آرماتوربندی شمع بتنی (سبدبافی) و روانگرایی خاک
شمع بتنی یکی از راه های موثر بهسازی خاک های سست یا روانگرا و مقاومت افزایی آنها می باشد. زمانی که زیر-شالوده سست باشد، یا استواری خاک با گسیختگی یا روانگرایی تهدید شده باشد، واژگونی دیواره های نگهدارنده یا اصطلاحاً حائل ها یک خطر حتمی است. برای مقابله با چنین حتمیت مخربی، بهترین گزینه شمع بتنی است. به زبان بهتر زمانی که لایه های فوقانی خاک بر اثر سستی در توزیع بارهای وارد شده عاجز باشند، از شالوده بتنی بهره برده می شود. ظرفیت باربری شمع با استفاده از روش های تحلیل دینامیکی، تحلیل استاتیکی، آزمایش مکانیکی، آزمایش بارگذاری و آزمایش درجا تعیین می شود.

انواع شمع بتنی
شمع بتنی پیش ساخته و ویژگی های آن
شمع بتنی پیش ساخته نیازی به آرماتوربندی شمع بتنی (سبدبافی) ندارد. این گونه از شمع ها عموماً هجده متر درازا دارند. شکل مقطع این شمع ها، بسته به نیازهای مهندسی و ساختمانی متفاوت است. شکل هندسی این گونه از شمع ها، میان مربع، دایره یا چند ضلعی های دیگر در نوسان است. به این نوع شمع ها کوبشی نیز می گویند. دلیل این نامگذاری به شیوه شمع گذاری اینگونه از شمع ها بر می گردد. شمع بتنی در کارخانه ساخته شده و به مکان پروژه حمل می شود. سپس به وسیله چکش های شمع کوبی کوبشی یا ضربه ای تا ژرفای مطلوب، در زمین کوبیده می شود.

آرماتوربندی شمع بتنی (سبدبافی)

شمع های بتنی در جا یا در جا ریز
شمع های بتنی در جا ریز غلاف دار
در شمع های درجا ریز با غلاف یا غلاف دار نخست یک لوله فولادی در زمین کوبیده می شود. پس از آنکه لوله فولادی به ژرفای معینی رسید، محتویات داخل آن بیرون کشیده شده و با بتن پر می شود. برای سر پهن کردن شمع یا پدستال کردن آن، بعد از خالی کردن بتن در نوک شمع، وزنه ای را از بالای آن رها می کنند و با کوبش های مکرر طرفین آن را پهن می نمایند.

شمع های بتنی در جا ریز بی غلاف
در نوع بی غلاف شمع های بتنی در جا ریز، نخست غلاف را کوبیده و متعاقب آن بتن ریزی می کنند. همزمان با بتن ریزی غلاف به آهستگی بیرون کشیده می شود.

آرماتوربندی شمع بتنی (سبدبافی): مسلح یا غیر مسلح؟
شمع های بتنی درجا یا درجا ریز در کارگاه ساختمانی و در مکان اجرای پروژه ساخته می شوند. شمع در جا ریز به دو صورت ساخته می شود: مسلح و غیر مسلح.
آرماتوربندی شمع بتنی (سبدبافی) به نوع مسلح آن اختصاص دارد. در نوع غیر مسلح آن از آرماتور یا میلگرد فولادی استفاده نمی شود.

کندن خاک و پیش نیازهای آن
نخستین گام از مجموعه گام های شمع کوبی، کندن یا حفاری زمین است. برای عملی شدن این مرحله، عمق خاک و روش کندن و حفر آن باید پیشاپیش مشخص شود. بعد از آن نوبت آرماتور بندی و خاموت اسپیرال می رسد. بتن ریزی و تراش بخش های زائد بتن نیز پایان بخش این مجموعه از گام هاست.

پیش از هر کاری باید گسیختگی و روانگرایی خاک به خوبی شناسایی گردد. این کار ضروری برای پرهیز از هر گونه آسیبی در هنگام تنش خاک انجام می شود. روانگرایی خاک به ساخت و ساز و فرآیند شمع کوبی زیان های بازگشت ناپذیری می زند. پس از این کارهای مقدماتی ضروری، نوبت به هموار سازی لایه بیرونی خاک می رسد. بدون یک لایه هموار شمع کوبی ممکن نیست. سپس جای تک تک شمع ها باید نشانه گذاری شود. وقتی همه این مقدمات به ترتیب و با آهنگی منظم انجام شد، نوبت به کندن زمین می رسد.

آرماتوربندی شمع بتنی (سبدبافی) و شیوه آن
آرماتوربندی شمع بتنی (سبدبافی) در شمع بتنی در جا یا در جا ریز کاربرد دارد. قفسه آرماتور فولادی در کارخانه یا کارگاه ساختمانی بافته می شود. پس از این مرحله با کمک جرثقیل و تاور کرین در چاه کنده شده گذاشته می شود. این شیوه در همه پروژه ها عمومیت ندارد.

شمع بتنی (سبد بافی) فروش الیاف فولادی

در برخی از پروژه ها، آرماتور بند ناچار است که بخشی از شبکه آرماتور بندی فولادی شمع را در خود چاه ببافد. به این ترتیب که به پایین چاه رفته و بخش زیرین شمع یا سبد آن را همان جا می بافد. سپس میلگردهای طولی و اسپیرال بدنه بافته شده شمع با جرثقیل و تاور کرین به پایین فرستاده شده و با کمک شناژ میلگردها به هم پیوند می خورند. آرماتور عرضی یا خاموت شمع، دایره وار و مارپیچ است. به این شکل از خاموت شمع، اسپیرال می گویند. جای آرماتورهای عرضی با گپ معین می شود.

میلگرد شناسی و یک نکته ضروری
بد نیست بدانیم که هر شاخه میلگرد دوازده متر درازا دارد. درازای شمع نیز باید تابع این اندازه استاندارد باشد. در جایی که به طول بیشتری نیاز هست، با محاسبه طول اورلپ، دو شاخه میلگرد به کار می برند.

بتن ریزی و پایان روند شمع کوبی
پس از آرماتوربندی شمع بتنی (سبدبافی) و جاگذاری شبکه آرماتور بندی شده در چاه، روند بتن ریزی شروع می شود. این کار با لوله ترمی انجام می شود. آرماتور انتظار یا ریشه شمع در هنگام بتن ریزی باید از رویه بتن ریزی بالاتر باشد. باید به یاد داشت که در زمان هایی که میان بتن ریزی و حفاری فاصله ای افتاده باشد، ته چاه حتماً لایروبی شود. این کار برای اجتناب از ریزش چاه است. ویبره پیوسته بتن در هنگام بتن ریزی به توزیع یکنواخت آن کمک کرده و شمع را پایدارتر میسازد.
منبع
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.