حفظ ۱۰۰درصدی سرمایه، با استفاده از افزودنی های شیمیایی مناسب در سیمان

روان كننده، فوق روان كننده، الياف فورتا، الياف ماكروسنتتيك و...

حفظ ۱۰۰درصدی سرمایه، با استفاده از افزودنی های شیمیایی مناسب در سیمان

۵ بازديد

استفاده از افزودنی های شیمیایی مناسب در سیمان، کیفیت آن را تضمین نموده و متعاقبا کیفیت و طول عمر مسکن ساخته شده با آن سیمان نیز تضمین می‌شود.مسکن، محل قرار، استقرار، آرامش و اطمینان خاطر می‌باشد، از این‌رو می‌بایست انسان در محل سکونت خویش، احساس امنیت و آرامش داشته باشد. بنابراین اهمیت به کیفیت ساخت و ساز می‌تواند در آرامش و امنیت جامعه اثر گذار باشد. بدین صورت که اگر سازه‌ای، بر اساس قوانین و مقررات معین ساخته شود، در هنگام وقوع زلزله همانند سنگری از جان انسان‌ها حفاظت می‌نماید.

لزوم رعایت استانداردهای تولید بتن

در این جا استاندارد به مفهوم حداقل‌های لازم جهت ساخت یک سازه به کار می‌رود. بدین معنا که به هنگام ساخت یک مسکن مصالح به‌کار برده شده در آن می‌بایست استاندارد بوده و حداقل‌های لازم جهت استفاده در آن کاربرد را داشته باشد. این مطلب را دکتر چینی، هیات مدیره انجمن بتن ایران، به خبرنگار سیوان لند بیان کرد. وی در ادامه گفت: «بتن به عنوان یک ماده‌ی پایه در ساخت اسکلت بنا به‌کار گرفته می‌شود و از آن جایی که حداکثر حدود سه الی چهار درصد از هزینه یک ساختمان را در بر می‌گیرد، بنابراین افزایش دوبرابری قیمت آن تأثیر چندانی در قیمت نهایی سازه نخواهد داشت. این در حالی است که دیگر مصالح مورد استفاده در ساختمان که می‌توانند در این زمینه تأثیر‌گذار باشند، در نظر گرفته نمی‌شوند و ما آن چنان افزایش قیمت بتن را پر رنگ نموده‌ایم که کیفیت آن به فراموشی سپرده شده است.

در صورت نیاز به الیاف سینوسی کلیک کنید.

بنابراین استفاده از بتن استاندارد بر اساس آیین‌نامه‌هایی که حداقل مشخصات را تعیین نموده‌اند امری اجتناب‌ناپذیر می‌باشد که می‌بایست مد نظر قرار داده شوند. عدم رعایت هر یک از حداقل‌های تعیین‌شده، مانند استفاده از شن و ماسه، سیمان و افزودنی‌ های شیمیایی نامناسب، در نهایت زیر یک درصد در منفعت پروژه تأثیر‌گذار خواهد بود. اما در حفظ سرمایه‌های موجود تأثیر صد در‌صدی خواهد داشت.» وی افزود: «یکی از مشکلاتی که در سال‌های گذشته شاهد آن بوده‌ایم، عدم توجه کافی به مباحث استاندارد و کیفیت می‌باشد که نقص‌‌هایی را در سازه ایجاد نموده و برای سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران هزینه‌های بسیاری را به همراه داشته است. به طوری که بسیاریی از پروژه‌ها به فراموشی سپرده شدند.»

اهمیت آزمایشگاه‌های در بهبود کیفیت مصالح ساختمانی

دبیر کمیته مصالح خانه معدن ایران در خصوص نقش و اهمیت آزمایشگاه‌های مصالح ساختمانی در جهت بهبود کیفیت صنعت ساخت بیان داشت: «استفاده از مصالح استاندارد یکی از ملزومات هر ساخت و سازی در کشور می‌باشد، تا از سرمایه‌های محدود، استفاده‌ی بهینه گردد. جهت تحقق این امر واحدهای بازرسی و کنترل نظارت الزامی بوده. که این واحدها بایستی به ابزار وتجهیزات لازم مجهز باشند.» وی افزود: «یکی از این ابزارهای مهم، آزمایشگاه‌های کنترل کیفی است؛ که می‌بایست از تجهیزات لازم و نیروهای متخصص برخوردار باشند تا بتوانند مسائل و مشکلات موجود را درقالب گزارش فنی بیان نموده و از آن‌ها جهت یافتن دلایل خرابی‌ها و معضلات درصنعت بتن استفاده گردد.» دکتر چینی در رابطه با کیفیت مواد اولیه مصالح ساختمانی، به ویژه بتن، اظهار داشت: «بتن آمیخته‌ای از سیمان، مصالح سنگی، آب و افزودنی های شیمیایی است، که هر یک از آن‌ها در کیفیت محصول نهایی (بتن) نقش بسزایی را ایفا می‌نمایند.» وی در ادامه توضیح داد: «سیمان به دلیل نحوه تولید، به شرایط بسیار مختلفی وابسته است و در نهایت کیفیت‌های متفاوتی را به همراه خواهد داشت؛ که این امر در کیفیت بتن نهایی تأثیر بسزایی خواهد داشت. بنابراین اکثر تولیدکنندگان بتن جهت رسیدن به یک مقاومت فشاری مشخص، از سیمان بیش از حد تعیین‌ شده استفاده می‌کنند.» وی ادامه داد: «در خصوص مصالح سنگی در سال‌های نه چندان دور، جهت کنترل کیفیت آن‌ها از استانداردهای بین‌المللی استفاده می‌شد. خوشبختانه در سال‌های اخیر در این زمینه استانداردهایی مدون شده و در صورتی که این استانداردها رعایت شود در کیفیت بتن نهایی بسیار تأثیرگذار خواهد بود.»

نقش افزودنی های شیمیایی در کیفیت بتن

وی در خصوص نقش افزودنی های شیمیایی ابراز داشت: «افزودنی های شیمیایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و در بسیاری ازکشورهای دنیا استفاده از افزودنی های شیمیایی در ساخت بتن اجتناب‌ناپذیر می‌باشد. در ایران با توجه به این که بخشی از مواد اولیه افزودنی‌ ها وارداتی می‌باشد، مبحث فشارهای اقتصادی واردات و صادرات در کیفیت افزودنی های شیمیایی تأثیر‌گذار بوده و دسترسی به افزودنی های شیمیایی مناسب را دشوار نموده است. به هر حال استقاده از افزودنی های شیمیایی نیز در بهبود کیفیت بتن موثر واقع می‌شود.» وی در ادامه به آب مصرفی در بتن اشاره نمود و گفت: «با توجه به مشکلات آبی که در کشور با آن روبه رو هستیم در بسیاری از موارد از آب‌های پسماند، آب‌های ضایعاتی و آلوده به فاضلاب و حتی آب دریا استفاده می‌گردد که می‌تواند کیفیت بتن را تحت الشعاع قرار دهد.» دکتر چینی در پایان از تمام صنعت‌گرانی که در طی سال‌های أخیر در جهت ارتقاء سطح کیفی ساخت و ساز تلاش کرده‌اند، تقدیر و قدردانی نمود و در ادامه افزود: «توصیه بنده به صنعت‌گران و دست اندرکاران صنعت ساخت و ساز، ترویج دانش در تمام نقاط کشور می‌باشد و از همه مهم‌‌تر نکته‌ای که می‌بایست مدنظر قرار داده شود، این است که عدم توجه به کیفیت می‌تواند بر سرمایه‌های عظیمی که در این کشور بر پایه ماده بتن شکل می‌گیرد تأثیر گذار باشد.»

افزودنی های شیمیایی بتن چه هستند؟

افزودنی‌ها موادی هستند که برای بهبود یا اصلاح خواص بتن به مواد اصلی تشکیل دهنده آن اضافه می‌شود. این افزودنی‌ها کمی قبل از مخلوط کردن یا بعد از مخلوط کردن بتن به آن افزوده می‌شوند. از این افزودنی‌ها به نسبت بسیار کمی استفاده می‌شوند و به همین خاطر نیز در نسبت‌های اختلاط حساب نمی‌شوند. افزودنی‌های بتن به دو نوع شیمیایی و معدنی دسته‌بندی می‌شوند. افزودنی‌های شیمیایی بتن انواع مختلف با کاردبردهای متفاوت دارد. از جمله مزایایی افزودنی بتن می‌توان به این موارد اشاره کرد: تسریع روند کسب مقاومت اولیه، افزایش استحکام بتن، طولانی کردن زمان گیرش، کنترل واکنش‌های قلیایی سیمان، افزایش مقاومت بتن در برابر یخ زدن و آب‌شدن مکرر، تقویت بتن در برابر خوردگی و کاهش هزینه‌های ساخت وساز.

منبع:سیوان لند

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.